LOGOWANIE

NEWSLETTER

WYSZUKIWARKA


Elżbieta Binswanger-Stefańska, ur. 14.12.53 w Krakowie. Publicystka, tłumaczka, poetka, (czasowo art manager). W Polsce publikowała m.in. w Przekroju, Gazecie Wyborczej, krakowskim Dzienniku Polskim, National Geographic i Odrze. Przez 30 lat mieszkała w Zurichu, gdzie studiowała m.in. historię sztuki, pisała do szwajcarskiej prasy, polskiej prasy polonijnej i pracowała jako redaktor w domu wydawniczym Ringier. Mieszkała też w Warszawie i Berlinie (wtedy) Zachodnim oraz m.in. dwa lata w Sztokholmie, skąd zaczęła pisać dla portalu www.racjonalista.pl. Przez te wszystkie lata z Polską i Krakowem nie traciła kontaktu. Należała do zespołu redakcyjnego pisma Kwartalnik. Publikowała w magazynie edukacyjnym "Edukacja i Dialog" oraz polsko-angielskim wydaniu pisma PANGEA Magazine. Na przełomie 2021/22 opublikowała kilka tekstów w internetowym piśmie kulturalnym Instytutu Literatury Nowy Napis, ale współpraca szybko się za obopólną zgodą rozwiązała z powodu ewidentnych różnic poglądowych.

W latach 2002-2006 współpraca z międzynarodowym biurem tłumaczy CLS - Communication z główną siedzibą w Zurichu.

W latach 1996-2003 członek Szwajcarskiego Związku Dziennikarzy - Schweizer Verband der Journalistinnen und Journalisten, SVJ.FSJ.FSG, z siedzibą we Fryburgu (oddział w Zurichu: Presseverein).

Od 1996 roku należy do Związku Polskich Autorów, Dziennikarzy i Tłumaczy w Europie (Association Polonaise des Auteurs, Journalistes et Traducteurs en Europe, A.P.A.J.T.E.) z siedzibą w Paryżu.

Należała do Związku Polskich Ekspertów w Szwajcarii - Verein Polnischer Experten in der Schweiz, VPE, z siedzibą w Zurichu i Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, PSR, z siedzibą w Warszawie.

Tematy publicystyczne: zagadnienia społeczne, sztuka, film, literatura, poezja a także żeglarstwo, lotnictwo i wynalazki. Interesuje się zarówno nauką i techniką, historią i przyszłością, jak i religiami i mitologiami świata jako nieodłącznymi składnikami kultur.

Przeprowadziła wywiady z wieloma twórcami kultury i sztuki Polski i Szwajcarii. Autorka licznych esejów, felietonów, recenzji, wierszy oraz wywiadów i/lub fotografii, bohaterami wywiadów/fotografii byli m.in.: Agnieszka Osiecka, Beata Tyszkiewicz, Olga Tokarczuk,  Ryszarda Hanin, Hanna Krall, Stefan Kisielewski, Jan Nowak-Jeziorański, Jerzy Giedroyc, Ryszard Kapuściński, Stanisław Lem, Sławomir Mrożek, Gustaw Holoubek, Wojciech Młynarski, Stefan Chwin, Andrzej Łapicki, Lucjan Kydryński, Krystian Zimerman, Marek Kondrat, Andrzej Wajda, Jacek Fedorowicz, Maja Komorowska, Beata Pawlikowska...

Wieloletnia współpraca w firmie (ex-męża) "SY Summertale" - Binswanger-Lines oferującej rejsy żeglarskie dookoła świata.

W polskim Radio Zet trzy wywiady udzielone Beacie Pawlikowskiej w audycji "Świat według blondynki" na następujące tematy: 1. podróż do krainy, która nie istnieje ("W poszukiwaniu Atlantydy"); 2. siła wiatru ("Jak to jest przeżyć huragan na morzu"); 3. ratowanie zagrożonych wyginięciem zwierząt ("Szkółki orangutanów na Borneo").

Szczególne projekty z ostatnich lat:

11 września 2011 - poprowadzenie spaceru dla zainteresowanych po krakowskich śladach Stanisława Lema

12 września 2011 - referat i moderowanie debaty o spuściźnie Lema pt.: "Lema nie ma mamy memy Lema" w UMK

1 października 2011 - tekst pt. "Humanizm w czasach globalnych" w ramach "Festiwalu humanizmu" w Łodzi (w dniach 30 września - 2 października 2011)

21 listopada 2011 - współudział w organizacji, pomysł na temat ("Kara śmierci - za i przeciw - w nawiązaniu do kary dla Andreasa Breivika po wydarzeniach 22 lipca 2011 w Norwegii) i monitorowanie "wzorcowej" lekcji etyki, którą poprowadził prof. Jan Hartman w krakowskim XXIX Liceum im. Krzysztofa Kieślowskiego (z inicjatywy krakowskiego oddziału PSR)

W ramach działalności Wszechnicy Oświeceniowo-Racjonalistycznej WOR przy Oddziale PSR-Kraków koordynowanie lub współudział w krakowskich spotkaniach m.in.:
 
- Referat "Moje życie, moja śmierć. O prawie do eutanazji w Szwajcarii i innych krajach", gość: Hanna Lipowska-Teutsch (6 kwietnia 2012)

- Prof. Jerzy Vetulani: "Czy możemy usprawnić swój mózg" (17 maja 2012)

- Referat "Nie tylko Szymborska... Ateizm w poezji i sztuce. Poetki i malarki ateistki", goście: Ewa Parma (poetka), Anna Maria Rusinek (malarka), Iwona Siwek-Front (malarka); oprawa muzyczna: Tomasz Lida "Muezin mieszka w mojej szafie"

- "Zaprogramowani do współpracy - Pozytywna wizja natury ludzkiej we współczesnej nauce", gość: Marta Marzec - doktorantka Instytutu Socjologii UJ specjalizująca się w badaniach nad emocjami prospołecznymi głównie współczuciem i empatią. Współpracuje z UC Berkeley Social Interaction Lab, gdzie w 2012 roku odbyła staż badawczy oraz z The Mind Institute Poland; prowadzenie: Adam Jaśkow (wiceprezes krakowskiego oddziału PSR); (18 kwietnia 2013)

- "Dlaczego myślimy i jak zmysły mogą fałszować interpretację świata?", gość: prof. Jerzy Vetulani, Instytut Farmakologii PAN i MWS im. J. Dietla w Krakowie; prowadzenie: Adam Jaśkow (wiceprezes krakowskiego oddziału PSR); (25 maja 2013)

- "Jak Jeżyk z Prosiaczkiem Boga szukali i co z tego wynikło" - pierwsza książeczka ateistyczna w Polsce, goście: Andrzej Dominiczak (wydawca), Andrzej Lipiński (tłumacz); (25 czerwca 2013)

- Wywiad do Dużego Formatu (z 5 czerwca 2014), na temat prawa do eutanazji w Szwajcarii, "Śmierć to śmierć, ale lepsza dobra niż zła!"

- książka "Nasze Mamy", wspomnienia 23 autorów wydane w formie albumu w roku 2015

- oprowadzanie po Krakowie śladami Stanisława Lema 10 i 17 września 2016 oraz prowadzenie obchodów 95. urodzin Stanisława Lema w Centrum Kongresowym ICE, Kraków, 12 września 2016 (w ramach Dni Lema)

- udział w panelu Dni Świeckości 31 marca 2019 w Warszawie (temat "Lem - ateista")

- SWOR, nagranie "Kwadrans z hakiem. Dla rozumu" w Krakowie (temat: "Augustyniak: Wyspiańskiego burzenie Kościoła" wg książki Piotra Augustyniaka: "Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła")

Osobny dział to tłumaczenia tekstów różnych od literackich, poprzez dokumenty, instrukcje, prospekty po poezję. Tłumaczenia poezji z trzech języków, głównie niemieckiego, ale także angielskiego i francuskiego.

Współpraca z polsko-szwajcarskim pismem "1MAGAZIN" od grudnia 2016, pierwszy tekst pt. "Święta tu, święta tam…"

Z ostatnich publikacji autorstwo między innymi wstępów do tomików poetyckich Insomnia Adama Gwary (2019) oraz Listy Marka Sztarbowskiego (2020), a także do książki z pogranicza eseistyki i nauki Trzy światy. Z perspektywy psychoterapeuty dr Małgorzaty Talarczyk (wrzesień 2021) oraz w rozmaitych antologiach, między innymi w: 111. antologii Babińca Literackiego (2016-2019), MOCY POETÓW (2020), oraz w zbiorze O KOBIETACH. Tekst o przechorowaniu COVID-a w: Jolanta Nitkowska-Węglarz "Kwarantannariusz. Zapiski z pandemii 2020-2021" (wrzesień 2020)

Sierpień 2023 - redakcja i tłumaczenie tekstu na wystawę "claiming space" w BBK Leipzig prac Iwony Siwek-Front (częściowo w collage'u z pracami jej ojca Mariana Siwka) 2-17.9.2023 - plus udostępnienie na tę wystawę niemieckiej wersji tekstu z 2014 roku "Iwona Siwek-Front: *Wyzwolone* / *Die Befreiten* / *Liberate* / *The Liberated*"

Inne publikacje: teksty do katalogów i folderów wystaw Iwony Siwek-Front (tekst po polsku, niemiecku i włosku a także jako wkładka angielsku), Andrzeja Cisowskiego, Rayi Herzig (tekst po angielsku)...

Tekst o filmie "Lista Schindlera" i Oskarze Schindlerze w monografii "Oskar Schindler. W oczach uratowanych przez siebie krakowskich Żydów", op. Aleksander B. Skotnicki (książka przetłumaczona w wiele języków).

Po ukazaniu się biografii "Kapuściński Non Fiction" w roku 2010 polemizowała z jej autorem Arturem Domosławskim kilkoma tekstami. Zebrane ukazały się na stronie kapuscinski.info a także w tłumaczeniu na język hiszpański w wydaniu uniwersytetu w Alicante poświęconym Ryszardowi Kapuścińskiemu.

Tekst w albumie fotograficznym "Lanckorona" Bogdana Frymorgana.

Appendix w powieści Marty Fox "Święta Rito od Rzeczy Niemożliwych" o liczbie 13

Publikacje fotograficzne we wspomnieniach Barbary-Młynarskiej-Ahrens "Życie nie tylko snem", biografii Wojciecha Młynarskiego "Dookoła Wojtek" Dariusza Michalskiego, czy (auto)biografii Andrzeja Grabowskiego "Jestem jak motyl" spisana przez Pawła Łęczuka i Jakuba Jabłonki.

Teksty skompilowane, opracowane wg różnych źródeł, Wikipedii itd. itp. + limerikonki (limeryki opisujące osoby, zwierzęta a nawet przedmioty) patrz:

opr. Elżbieta Binswanger-Stefańska

KONTAKT

ela.binswanger@gmail.com

TEKSTY

A może by tak bez szkoły?
Pieniądze, które śmierdzą (afera narkotykowa)
8 października 1804 - koronacja Jean-Jacquesa Dessalines na cesarza Haiti
Ta okropna młodzież? A może ci okropni dorośli?
Męska decyzja: Pstryk! I limbus puerorum znikł!
Beaty Pawlak śmierć w raju
Tfu, tfu, trzynastka!
Jak ślimak z rumakiem
Klęska w KK
Bodies - bądź świadom swojego ciała
Mój przyjaciel amstaff
Lilly wróć! - kiedy zaginie kot
Bilans (tytuł roboczy) / Bilans i ch*! (tytuł właściwy)
Teatr im. Słowackiego w Krakowie
Skok za skokiem
COŚ we mgle, brrr...
Celtowie w Krakowie
Huragan na Halloween
Cywilizacja śmierci? Diabła tam! Prawo do śmierci!
Biedna Japonia
autoportret z Voltairem
Pies na choroby
Sen psa
CNN, Ted Turner i Jane Fonda
Czy warto wrócić do Polski? To zależy!
Galileusz (15 lutego 1564 w Pizie - 8 stycznia 1642 koło Florencji)
Transteizm - o duchowości ponad bogami
Śmierć i logika, pamięci Ramóna Sampedro
Else Lasker-Schüler, niemiecka poetka narodowości żydowskiej
podniebne przewiny
Nocniki na Sarego
Śmierć wielu miłośników gołębi, jednego policjanta i nieznanej liczby gołębi
Astrid Lindgren czyli Długie Życie Lipowej Gałązki
100 lat temu: Macierzyńskie dla samotnych matek? To byłoby niemoralne!
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * Nazajutrz - bez Niej *
Związek Sztuki ze Śmieciem - O sztuce Iwony Siwek-Front
Kerim czyli pesymizm
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * pani poetka ma nosa *
Celestyn V, papież, który abdykował w 1294 roku
Ahoj, Darwin!
Czarek, Lora i inne... czyli dlaczego nie jemy psów
Kurt Gerstein, urodzony w złych czasach po złej stronie
Nasza Magda (1 kwietnia 1941 - 6 marca 2012)
Agnieszka Osiecka (9 października 1936 w Warszawie - 7 marca 1997 tamże)
Klara Zetkin (5 lipca 1857 w Wiederau, w Królestwie Saksonii - 20 czerwca 1933 w Archangielskoje)
Świadomość jest sexy!
Benedykt XVI, papież, który abdykował w 2013 roku
Francesco, papież, którego inaugurację pontyfikatu 19.3.2013 ogląda cały świat
Pięć książek
Feng Shui, Wiatr i Woda, czyli Wpuść Wiosnę do Domu
Chłopiec jedzący ziarno czyli Grek głodny
Żądza bankiera czyli Jak się gra w tę grę
The End of Love czyli koniec miłości i tak dalej
U niej w domu czyli instrukcja pisarstwa w odcinkach, cdn.
Pardé czyli gdzie się schować z myślami i psem
19 kwietnia 2013 - 70. rocznica Powstania w Getcie
Awantura o prosię
Miłość czyli miłość w czasach przetargów
Ela Binswanger: Lilka
Pod domem Lilki 100 lat później (30 lipca 2005 roku)
Obława czyli Wojna to nie wojenka
Ewy Parmy i Anny Marii Rusinek 'Kobiety i ważki' czyli Koincydencja obrazu ze słowem
Essential Killing czyli Śmierć za śmierć
Martynika, 8 maja 1902
Czy warto wrócić do Polski? Tak, ja wróciłam!
Co sądzę na temat wulgaryzmów na przykładzie
Nie obrażać się na wulgaryzmy na przykładzie obrazu
Pozdrowienia od mieszkanki Atlantydy...
The Proust Questionnaire by Myself
Bardzo młoda mama to też mama
Elżbieta Lipińska: *Na końcu języka* czyli Koniec języka jest kopalnią skarbów
Agata Mróz umarła
O tym, jak rozważny Prosiaczek i dociekliwy Jeżyk Boga nie znaleźli
Bajka o tłumaczu i wydawcy czyli Awantura o prosię II
Męski - żeński (żartobliwie o dyskryminacji kobiet w języku)
Męska końcówka - żeńska końcówka pół żartem na serio
Gdzie pies chodzi piechotą...
Mądra czyli Zofia: Sophie Scholl
Wolność Fantazji w pracowni Krzysztofa Łozowskiego
stu lat urodzinowo...
kłótnia
lekcja historii
Erica-Emmanuela Schmitta *Ulisses z Bagdadu* czyli Odyseja nadziei i smutku
Człowiek plus minus w normie czyli Norma à la Marilyn
Dla***
Eine harmonische Beziehung zwischen Art & Junk
krety i papieże
Mój IDEALNY Kraków: literacki i świecki
Ingmar Bergman: Sens w byciu człowiekiem
Michelangelo Antonioni: Sens w niemożności poznania
Współczesny racjonalizm i Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów
Laura Biagiotti zwana Królową Kaszmiru skończyła 70 lat!
Floksy (haiku i o haiku)
Polańskiego taniec z Furiami
27 sierpnia 2004 - Pogrzeb Czesława Miłosza
Nowy Orlean
kwestia wyobraźni
Polski film czyli czeski film czyli hiszpańska wioska...
Monachium we wrześniu 1972 czyli Monachium Spielberga
tego widoku już nie ma
Mój 11 września
nowe opisanie świata
Omertà, zmowa milczenia, czyli o czym Polska woli milczeć
Cud na poważnie
Ostatnie rozdanie czyli wielkie rozdanie Mistrza Słowa
Czy warto wrócić do Polski? Tak, ale najpierw rozpoznanie!
13th Summit of Nobel Peace Laureates
13. Światowy Szczyt Laureatów Pokojowej Nagrody Nobla
Milutka Mili szuka miłego domu w Krakowie lub okolicy
O MEMRI czyli Dlaczego Oddział PSR-Kraków de facto nie istnieje!
Krakowska księgarnia Matras po remoncie zaprasza
Miłość i muzyka
epitafium dla płytki CD
Mózg Krakowa - prof. Vetulani na portrecie Iwony Siwek-Front
A telewizor w domu jest? - Dzienniki Telewizyjne Iwony Siwek-Front
Ile jest demokracji w demokracji wg wzoru Lecha Wałęsy
Grzegorz Turnau w Szwajcarii: Życie jest śpiewem
moja choinka
Pełne poparcie dla Katarzyny Bratkowskiej
Mój pomysł na ograniczenie wypadków pod wpływem alkoholu
Pod Mocnym Aniołem czyli Mocowanie się z Mocniejszym
Rozumu nie da się stracić czyli ks. Oko, miłość, gender i pornografia
St. Moritz czyli góry, gourmet, glamour... i garść historii
Putina ruch Ukrainą...
Konsul honorowy RP w Szwajcarii Markus Blechner i historia jego rodziny
"Galerianki", czyli o niskiej i wysokiej kulturze (współ)życia
W Dzień Kota pamięci tamtych kotów
"Sponsoring", czyli jak ONE sobie z tym radzą
Chudość i otyłość czyli o zachwianiu równowagi wagi
Agnieszka Osiecka / Jeremi Przybora w Szwajcarii w 1988 roku
Marek Hłasko i moje wspomnienia wokół pewnego autografu z kawałem
Artur Andrus czyli Satysfakcja w Szwajcarii
Żeby zawód nie zawiódł
Iwona Siwek-Front: *Wyzwolone* / *Die Befreiten* / *Liberate* / *The Liberated*
czereśnia
Śmierć to śmierć, ale lepsza dobra niż zła!
Kim jestem, a jeśli już, to dlaczego aż tyle i tylko tyle?
Powstanie Warszawskie w grafikach Andrzeja Kowalczyka
Sukiennice i kupcy
Odnalezione dzieła Hanny Kali Weynerowskiej w Muzeum Polskim w Rapperswilu
Sztuka w slumsach Nairobi - wywiad z Iwoną Siwek-Front i Piotrem Błachutem
Pociągiem przez Europę - Partytura na dźwięk, światło i ruch
Pustka po Annie Przybylskiej
Kontrola totalna wg Suworowa
"Miasto 44" czyli Młodość i śmierć powinny być jak najdalej od siebie
O grzybach i grzybkach dobrze i źle
Wisławy Szymborskiej debiut à rebours
Pamięci Brittany Maynard (19.11.1984-1.11.2014)
Sen o pająku z realnym dylematem
Wychowanie seksualne i sensualne
Oscar Schindler na listę bohaterów czyli Stevena Spielberga "Lista Schindlera"
Georg Solti: Maestro czy Mefisto
Raj: Miłość - czyli nie ma takiego raju i nie ma miłości
List do Boga: Panie Boże...
Nike Farida, "Panna Młoda"... czyli początek libijskiej trylogii
niepokoje wychowanki arabskiego
Polska jest wyjątkowa
Stanisławowi Mikulskiemu (1.5.1929-27.11.2014)
Oddajmy się małej demoralizacji
"Mój Kalendarz" Andrzeja Łapickiego
Marian Siwek - * Ida grająca na lirze *
Krystian Zimerman specjalnie dla czytelników "P."
Gdzie filozofia gdzie polityka czyli nasza choinka tegoroczna
Marian Siwek - "Generał"
Fotografia Szymborskich
co wisi w klasie nad drzwiami
"Nasza klasa" Słobodzianka czyli Świadectwa z losów
O starości dobrze czyli diamentowa starość
Gorączka przedświąteczna
Stary rok już krótki - na Nowy nowe odwódki
NFZ, PZ, błędne koło i co dalej...
Kadisz za dwadzieścia ludzkich istnień
Miłość, alkohol i poezja, czyli Szymborska z mojego klucza
Tajny raport Millingtona czyli jawna porażka autora
Nowa Fala - Nowy System
Pierwszy samolot przeleciał 12 sekund
Wiersze o miłości, cebuli, przemijaniu poważnie i... przekornie
Miłość, alkohol i poezja, czyli Szymborska z mojego klucza II
8 lutego
Kazimierz Kaczor (*9 lutego 1941 w Krakowie)
Na początku była jedna Muza...
"Ida" czyli O smakach i gustach
Ciężki problem
Dzień Pamięci Ofiar Tużpowojennego Chaosu i Demoralizacji
Język języka
Starość, alkohol i poezja
Helena, córka Kazimiery i Franciszka, moja mama
Mózg w Piwnicy
Anna Kowalska: Dzienniki 1927-1969
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * Stefan Kisielewski: Najważniejsza jest zmienność *
Krzysztof Kieślowski: "Podwójne życie Weroniki"
Jules Verne (8 lutego 1828 roku w Nantes - 24 marca 1905 w Amiens)
Psychopaci są wśród nas
Szymona Jędrusiaka "Zawisza Czarny. Aragonia" czyli Opowieść o tym, jak polski rycerz wodzi za nos możnych średniowiecznej Hiszpanii
Historia kotów czyli Nasi milusińscy z przeszłością po przejściach
Szef FBI nie przeprosił, bo nie było za co, ale wyjaśnił
Słodkie życie, ciężki problem
Drodzy Moi Przyjaciele, Koledzy, Znajomi, Znajomi Zajomych, Czytelnicy...
Język jako środek wyrazu, mowa jako środek komunikacji
Edy Ostrowskiej * Edessy *, czyli poemat sowizdrzalski w erze esemesów
Na Dzień Matki 2015 pewien szczególny wiersz
Najlepsze życzenia dla Tofika!
Limerikon
Marek Świerczek: *Skowyt* czyli Ponury portret końca Polski Ludowej
Zaślepiona czyli ślepo zakochana, czy ślepo uprzedzona?
Projekt: Książka
Michele Houellebecq: * Uległość * czyli ustępliwość czy upadłość?
Opowiem wam o matematyce
Anne Edwards: * Maria Callas. Primadonna stulecia * czyli jakie rachunki wystawiają bogowie
Jak sprzedać i mieć koguta w Lanckoronie
Przysięga Hipokratesa a Deklaracja Genewska czyli jak się zmieniał stosunek do leczenia
"Wszystkie lektury nadobowiązkowe" czyli radość czytania refleksji nieoczywistych
"Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki" czyli Opowieść grzecznego człopczyka
Degustacja win
Doświadczanie tęsknoty, czyli i Polska, i Szwajcaria
"Coś z dramatu i coś z kabaretu"... GLORIA ARTIS dla Barbary Ahrens-Młynarskiej
"Imigranci" czyli Nowy człowiek w 'starym świecie'
"Wtedy" Joanny Olczak-Ronikier czyli "Pod Znakiem Poetów" po potopie
Kolonia, sylwester 2016 i naga Milo Moiré przed kolońską katedrą
Jak eksperymenty sytuacyjne poszerzyły wiedzę i wyobraźnię
Moja babcia a Mrs. Woolf
Pożegnanie Erici Hänssler
Michał Rusinek: *Nic zwyczajnego*, czyli Zwyczajnie o Wisławie Szymborskiej
100 lat potem: Samotna matka nie dostanie 500 zł na dziecko, niech urodzi więcej!
Szwajcarskie TAK dla lepszej przyszłości
Pamięci wszystkich pomordowanych w latach 44+ w bratobójczych walkach, @#$%^&*#$ WSZYSTKICH!
Tajemnice grafologii - Kaligrafia - Uzdrawianie pismem
Magnolie (haiku i o haiku)
Nike Farida, "Żona"... czyli rozwinięcie libijskiej trylogii
Elżbieta II czyli Czym jest waga a czym ciężar korony
Jak w świecie egoistów tworzyć zespoły ratujące świat
Ryszarda Częstochowskiego *Martwa natura z łapką na osy* czyli Wiersze o tym i o tamtym
Na Dzień Dziecka zabawa dla Dużych Dzieci
5.6.2016 historyczne głosowanie w Szwajcarii: Bezwarunkowa pensja dla każdego
Seks i starość to oksymoron
monolog w masce
"Yuma" czyli Jak westernizowano Dziki Wschód
O poezji w czasach Internetu i Marku Sztarbowskim, poecie czasów Internetu
Autokreacja czyli samoopis
Człowiek w krainie baśni. O roli baśni w rozwoju IQ i EQ
Ventotene, Santo Stefano, wspomnienie i Manifest na rzecz Europy wolnej i zjednoczonej
Magdaleny Parys * Biała Rika *, czyli polsko-niemieckie chaszcze genealogiczne
Monika Abdelaziz, *Księżyc zza nikabu* czyli O różnych obyczajach pod tym samym słońcem
Opowiem wam o historii
Opowiem wam o historii - Subiektywna lista artystów historii
Katarzyna Kubisiowska: * Pilch w sensie ścisłym *... czyli Pilch wbrew Pilchowi
Barbary Falender hołd dla rodziców
Święta tu, święta tam...
moje CV
Dla R.
Limerikon II
Doroty Karaś * Cybulski. Podwójne salto * czyli Gwiazda w pogoni za czasem
przedwiośnie
"Elle" czyli nieprzewidywalna ona
Szymona Jędrusiaka "Zawisza Czarny. Droga do króla" czyli Kolejny tom przygód polskiego rycerza i jego zaufanego przyjaciela z Saragossy
Wiosna
Tęsknota (rozmowa z mieszkańcem miasta, w którym mieszkam)
Półpasiec, czyli prawie cała prawda o mojej pół na pół tak złej jak dobrej przygodzie z gadem
Czy Marilyn Monroe była szczęśliwa?
Prymuska vs Poetka. Katarzyny Niesporek: * Eda. Szkice o wyobraźni i poezji *
Wojtkowi Młynarskiemu na pożegnanie
Pop-art z pracowni Andrzeja Cisowskiego czyli Ekstatycznie na kuchennym stole
Barbary Ahrens-Młynarskiej "Ślady łez" czyli Tęsknie ale nie bez uśmiechu
Lema nie ma mamy memy Lema
Idą
Wiersz wolny, czyli najtrudniejsza jest wolność!
Lenin w pociągu, czyli z Leninem w podróży, która unicestwiła carską Rosję
o tym jak wpadłam do środka ziemi
Farbwelten - Kolorowa rzeczywistość Eli Sarny
Wąsik mojego dziadka
Flirt na fraszki: Do dziewki (Jan Kochanowski) - Do starca (Ja o Miłości)
Limeryki na pożegnanie Starego Kasownika z Wrocławia
Dziedzictwo i pamięć Kresów Wschodnich Rzeczpospolitej - Krakowska promocja albumu
Barbara Młynarska & Jerzy Sosnowski "Życie nie tylko snem" czyli Nie wszystko czas skazuje na niepamięć
PISM WSZYSTKICH Bolesława Prusa tomy I i III/IV, czyli Prus pisze listy, polemiki, prognozy i życzenia...
Limeryki na powitanie Nowego Kasownika z Wrocławia
Wiersz na Mundial 2018 z inspiracji Boya
Eda Ostrowska * Poemat filozofujący *, czyli Biało na Szafirowym
Limerykonka na chrząszcza, czyli Lekcja polskiego dla cudzoziemców
Limerykonka na muchę, czyli naszą polską kosmopolitkę
Limerykonka na trzmiela, czyli insekciarskie qui pro quo
Limerykonka na Jętkę, czyli życie krótkie, ale jakież piękne
Limerykonka na pszczółkę nie Maję, czyli pamiętajcie o innych pszczołach
Platforma nc+ i stosowanie misselingu czyli Mafijne metody pomnażania zysków
Eda Ostrowska * Poemat filozofujący *, czyli Poeta to artysta słowa
Na Dzień Psa, a nawet Dwa!
Smakowitki
Zagłada nim stanie się Zagładą
Paul Auster, *4 3 2 1* czyli W labiryncie książki-smoka
Jak wygląda mój dzień powszedni
haiku na przesilenie lata
Jerzy Pilch *Żywego ducha* czyli Opowieść jedynego żywego ducha
Annie Proulx (*22 sierpnia 1935 roku w Norwich w stanie Connecticut, USA)
*Musimy porozmawiać o Kevinie* czyli Gdy brak jest więzi w rodzinie
*Kler* czyli Średniowieczne zasady Kościoła w erze informatycznej
Jesień w Krakowie
Święte zaślubiny
miłość na środku Atlantyku
Babiniec Literacki: Kwestionariusz w kobiecej kwestii
Marta Fox: *Lacrimosa* czyli Pieśni bez łez oraz wiersze o niepokoju i ciszy
To prawdziwa historia, mam jeszcze to wezwanie
Joanna Fligiel: *Rubato* czyli Poezja na perkusję i serce
Wpisana w alfabet czyli Życie od Ach do Żal...
Wpisana w alfabet czyli Życie od Ach do Żal... II
Grupa Berneńska i Archiwum Eissów, czyli o tym, jak dyplomaci ratowali obywateli żydowskich, opowiada Markus Blechner
Szkoła czyli O niepowodzeniach z wczoraj i powodzeniach jutro
Miłość, podsumowanie i wniosek
Spacerkiem po Krakowie (w 150. rocznicę urodzin Wyspiańskiego)
Manuela Gretkowska: *Poetka i książę* czyli Co się wydarzyło w Maisons-Laffitte
Manuela Gretkowska: *Poetka i książę* czyli Co się wydarzyło w Maisons-Laffitte (zakończenie)
nie lubię starego poety (w reakcji na *lubię stare kobiety* Tadeusza Różewicza)
Limerykonka na gąsienicę pazia królowej, czyli uwaga na zakręty
Danuta Węgiel: *Stopklatka Obecności* czyli Obiektyw & Obiekt, relacja szczególnej czułości
Limerykonka na gąsieniczniczkę, czyli nie to jest, co się wydaje, ale to, co jest
*Sędziowie* i *Trzy kobiety* czyli Cztery razy Wyspiański, raz dokoła jego żona Teodora
21 października 1993: Teatr Słowackiego ma 100 lat! Relacja z urodzin
40 lat z *Wołaniem w górach* - wydanie posthum książki Michała Jagiełły
*Plastiki* czyli Dobrobyt w stadium katastrofy
Gigant Lem z Wyspiańskim w tle czyli Na jakiej glebie rośnie geniusz
Wypracowanie z polskiego z dnia 7.10.67 roku
PLAYBOY w kobiecych rękach czyli Jak się bawić to się bawić razem
Mariusz Jagiełło: *zdania proste rozłożone*, czyli Tak się żegna człowiek z brudnopisu
Zbylut Grzywacz: *O rysowaniu* czyli O sztuce panowania nad kreską
*Midsommar. W biały dzień* czyli Kino świętuje swój film przejścia w nieznane
Moniki Śliwińskiej *Wyspiański. Dopóki starczy życia*, czyli Komu bije dzwon Zygmunta
Manueli Gretkowskiej "Na linii świata", czyli... czyli co to k*** jest?!
Kacper Śledziński: Potop '39. Szlak bojowy wrześniowych obrońców - Wywiad z autorem
Pierwsze nie pieprz! czyli Aleksandry Herzyk anty-prze-sądowa satyra
Osobiście na 25-lecie A.P.A.J.T.E., Stowarzyszenia Polskich Autorów, Dziennikarzy i Tłumaczy w Europie, czyli Jak zostałam dziennikarką
Nowy Testament 2.0
TWÓRCY WIZERUNKU POLONII czyli Emigracja Wielka, Większa i Największa
Moja najlepsza nieprzyjaciółka
czułość
Adama Gwary * Insomnia * czyli Co robi poeta, gdy świat śpi
Marcin Chmielecki, otwarty umysł z Polski rektorem na Uniwersytecie Bazylejskim w czasach Renesansu
Mój pierwszy raz, czyli wianek, wianek i po wianku...
Na Światowy Dzień i Noc Samokochania
Koronawirus wg fraszki *Na zdrowie* Jana Kochanowskiego
Rozmawiają pszczółka z pszczółką
Opowieść o orgazmie
NO CPR - Szwajcarskie NIE dla uporczywego ratowania życia
Plany wakacyjne 2020
Gdybyż Jezus była kobietą...
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * ludzkie dzieci *
Limerykonka na ważkę, czyli cała energia na latanie
Buty prosto od szewca
Poemat dla mszyc
Limerykonka na mrówkę, czyli mała mrówka wielkim inżynierem
Nie ma już bajek na tym świecie
pocztówka zza oceanu
Wiersz do rysunku Jolanty Trzcińskiej-Kijewskiej
kochanek o nie/wdzięcznym imieniu Poezja
I ty jesteś Dzieckiem Wszechświata
*Stacja* czyli To nie jest film dla ludzi o wrażliwych uszach
Marek Sztarbowski: * LISTY * (Ela Binswanger: Wstęp)
z notatnika zakochanej feministki
Paweł Łęczuk i Jakub Jabłonka: ANDRZEJ GRABOWSKI. JESTEM JAK MOTYL czyli Autoopowieść najbardziej znanego aktora polskiego ever
Na Strajk Kobiet 2020: Niech grom zadziała!
Salina (z cyklu: Wyspy)
Poemat krótki na życia smutki (dla Asa)
A w Krakowie czyli Kontemplując dzieło Iwony Siwek-Front
Telewizyjne Sylwestry: kicz, banał i playback, czy: Kto by się przejmował takimi deprecjozami?
Anna Bernat: * Miłość i drzewa * czyli Wiersze o chwilach, wieczności i nadziei
Krzysztof Lipowski: * Mysteria * czyli Miniproza z wielkimi tajemnicami
Monika Milewska: * Królowa karnawału * czyli Prawdziwa koronowana głowa w sztucznej maskaradzie
Mariusz Olbromski: * Na szlaku dialogu * czyli Na styku kultur dzieje się najciekawiej
Olgi Tokarczuk * Prowadź swój pług przez kości umarłych * czyli Stara Kobieta i Płaskowyż Śmierci
Tamara Bołdak-Janowska: * Szczęście * czyli Szczęście jako sztuka upadania
Anna Bańkowska: * Wiersze cytowane * czyli Bodaj czy nie jedyna taka antologia
Limerikonki około Osieckiej
Moja zła przygoda z Nieszufladą czyli Poezja, sarkazm i ironia
* Trois couleurs: Bleu * czyli Wolność w kolorze niebieskim (recenzja z roku 1993)
* Trois Couleurs: Blanc * czyli Równość w kolorze białym (recenzja z roku 1994)
* Trois Couleurs: Rouge * czyli Braterstwo w kolorze czerwonym (recenzja z roku 1995)
Bronisław Maj - gość Biblioteki Muzeum Polskiego w Rapperswilu [rok 1989]
Poetki, pisarki, literatki, publicystki w limerikonki wpisane
"Zenek" czyli Dlaczego bardzo dobry film ma tak złe krytyki?
* O tym jak uczyłam moją 2-letnią córeczkę wierszyka o jemiołuszce *
JAJA KOLUMBA - bajka z poniekąd szczęśliwym zakończeniem
Witold Bereś: * Pilchu. Na rogu Wiślnej i Hożej * czyli O wywoływaniu duchów
COVID, czyli jak to jest, gdy gad dopadnie i...
Limerykonka na Wojsiłkę, czyli nie taki kolec straszny jak go malują
Trzy światy ze światem, czyli Silva rerum psychoterapeutycznym okiem
Limerykonka na Słonika Żołędziowca, czyli co po polsku trąbą, to po niemiecku wiertłem
Historia smoka, czyli Z cnot* niewieścich na pewno cieszy się smok wawelski...
"KORCZAK" Andrzeja Wajdy
Limerykonka na Borczyńca Owocowego, czyli kompromitująca rodzinka
Marcin Matczak, * Jak wychować rapera. Bezradnik * - moja zajawka do ew. recenzji
Grzegorz Zalewski: * Nie pozwolę ci zniknąć * czyli Życie ojca po życiu syna
Cudzoziemiec czyli jak Szwajcaria stała się moją drugą ojczyzną
Drugi poniedziałek Nowego Roku, 10 stycznia 2022, Dzień Sprzątania Biurka
Śmierć matki vs Śmierć matki
Teresa Fejfer: * Niebo ChagalLOVE *, czyli Wierszami o kolorach historii i miłości
Tom to czy tomik, deb czy debata?
* Oszust z Tindera * czyli Fałszywy książę ze złej bajki
WOJNA
UCIECZKA
NALOT
PUTIN, IDI NAXUI!
WOJSKO
ROK 2022...
POLSKA JEST PAKOWNA*
CHOCHOŁ
NAPAŚĆ
PODRÓŻ
PRAWDA
MIĘSO
HURAGAN
KONIEC
SONETIADA, 24.02.2022 - 13.03.2022
Elżbieta Binswanger-Stefańska, wstęp do * Psyche *, zbioru poezji Małgorzaty Talarczyk
AMALTEICA
EUROPEICA
MYSZY I SMOKI
Ela Binswanger: Na * POKÓJ W UKRAINIE! *
Krystyna Lenkowska: * BALKON * czyli Ostatnia prosta do końca
Teodora Teofila Wyspiańska z.d. Pytko 2° Waśko (9 kwietnia 1868 we wsi Konary pod Tarnowem - 13 stycznia 1957 w Krakowie)
Stefan Türschmid: * Struna * i * Wyspa Nazino *, czyli dwie historie (zd)radzieckie
* Oskarżony * czyli Ludzkie sprawy po ludzku
Wielkanoc 2022 - słowa i znaki
Szymona Jędrusiaka *Tron Jagiellonów. Krwawa sukcesja*, czyli Zawisza Czarny a sobór w Konstancji
Historia smoka, czyli Z cnot* niewieścich na pewno cieszy się smok wawelski... 2.0
Zupa niby z niczego!
Subiektywnie 6 wydarzeń czytelniczych 2022
Walentynki, podsumowanie
Wisława Szymborska, dusza ateistki - Tekst na Światowe Dni Ateizmu 2023
Los twórcy pióra (pióra?) w czasach internetu (klawiatury!)
Ludwig Binswanger der Ältere (25 czerwca 1820 w Osterberg, Królestwo Bawarii - 5 sierpnia 1880 w Kreuzlingen)
Jan Matejko, artysta z filmową wyobraźnią, nim wynaleziono kino
> Tylko świnie siedzą w kinie <
7.10.
Jesteśmy jednym światem
* Proszę Państwa, Wyspiański umiera * - recenzja
Ela Binswanger: wstęp do książki Małgorzaty Talarczyk * Gdy zabraknie cienia... *
Limeryk na starego gołębia, króla krakowskiego rynku
Ela Binswanger: Sen o poezji
25.2.24, 732. dzień
Limeryki na >błękitnego< ptaka Iwony Siwek-Front
PL, w lata 20. XXI wieku: głos w sprawie rozwiązania
Ela Binswanger: KOINCYDENCJE. Autobiografia. Wstęp

TŁUMACZENIA

Zagrajcie mi ale skocznie!
SYLVIA PLATH: MAD GIRL*S LOVE SONG / Zakochanej wariatki pieśń miłosna (tł. Ela Binswanger)
Ewa Lipska: *Egzamin* / *Der Wettbewerb*
Eine harmonische Beziehung zwischen Art & Junk
Polański i nieprzedawnianie
Anne Sexton: * Song for a Lady * / * Pieśń dla mojej pani * (tł. Ela Binswanger)
Marguerite YOURCENAR: * VOICI QUE LE SILENCE... * / * OTO NIECH CISZA... */* TO TYLKO CISZA... * (tł. Ela Binswanger)
Lucille Clifton: * shadows * / * cienie * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * THE DENIAL OF DEATH * / * ZAPRZECZENIE ŚMIERCI * (tł. Ela Binswanger)
Amanda Gorman: * The Hill We Climb * / * Wzgórze, na które się wspinamy * (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * Pity * / * Zmiłowanie * (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * Dwa głosy na łące * / * Two Voices in a Meadow * (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * The Death of a Toad * / * Śmierć ropuchy * (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: from * Opposites * (#32) / z cyklu * Przeciwieństwa * (tl. Ela Binswanger)
Sharon Olds: * The Sisters of Sexual Treasure * / * Siostry od seksualnych odkryć * (tł. Ela Binswanger)
Sharon Olds: * The Beetle * / * Żuk * (tł. Ela Binswanger)
Adam Zagajewski: * A Warm, Small Rain * / * Ciepły deszczyk * / * Ciepły deszcz *
Edgar Allan Poe: * The RAVEN * / * KRUK * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * SNOW * / * ŚNIEG * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * ANNIVERSARY * / * ROCZNICA * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * THE NIGHT MIGRATIONS * / * NOCNE MIGRACJE * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * THE DEVIATION * / * ZABURZENIE * (tł. Ela Binswanger)
Philip Larkin: * This Be The Verse * / * Takie sobie wierszydło * (tł. Ela Binswanger)
Warsan Shire: * Home * / * Dom *
T.S. Eliot: * The WASTE LAND. I. The Burial of the Dead * / * Ziemia jałowa. I. Pogrzeb zmarłych * (tł. Ela Binswanger)
Robert Walser: * GELASSENHEIT * / *Luz" (tł. Ela Binswanger)
Bolesław Leśmian: * PHANTOMS OF SPRING * (tł. B. Jacyna), * ZJAWY WIOSNY * (tł. ebs) / * ZMORY WIOSENNE * (oryg.)
Daria - PARANOIA / PARANOJA (tł. Ela Binswanger)
Krystian Ochman - RIVER / RZEKA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan tłumaczy Osipa Mandelsztama, a jak tłumaczą się tłumaczenia Celana? (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DER SAND AUS DEN URNEN / PIASEK Z URN (tł. Ela Binswanger)
Arthur Rimbaud: LE BATEAU IVRE / STATEK PIJANY (tł. Ela Binswanger)
Georg Heym: DER KRIEG / PAN WOJNY (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: WHEN I WOKE / KIEDYM WSTAŁ (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: THIS BREAD I BREAK / TEN CHLEB, CO JESZ (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: O MAKE ME A MASK / O, ODGRÓDŹ MNIE MASKĄ I MUREM (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: WHY EAST WIND CHILLS / GDZIE WSCHÓD, STĄD MRÓZ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ERINNERUNG AN FRANKREICH / WSPOMNIENIE FRANCJI (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: TODESFUGE / FUGA ŚMIERCI (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: CORONA / CORONA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [WOHIN MIR DAS WORT] / [GDZIE BY MI] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ZÜRICH, ZUM STORCHEN / ZÜRICH, ZUM STORCHEN (tł. Ela Binswanger)
Michel Houellebecq: [MON PERE] / [MÓJ OJCIEC] (tł. Maciej Froński / Ela Binswanger)
Hans Magnus Enzensberger: COUNTDOWN / ODLICZANKA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: IN ÄGYPTEN / W EGIPCIE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [MUSCHELHAUFEN] / [KUPA MUSZLI] (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: WUNDERLICHES WORT: DIE ZEIT VERTREIBEN / DZIWNE WYRAŻENIE: SPĘDZAĆ CZAS (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: EINSAMKEIT / SAMOTNOŚĆ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [(ICH KENNE DICH] / [(ZNAM CIĘ] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: TENEBRAE / TENEBRAE - CIEMNOŚCI (tł. Ela Binswanger)
Lucille Clifton: homage to my hips / hołd dla moich bioder (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: FÜR DEN LERCHENSCHATTEN / DLA CIENIA SKOWRONKA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [UMSONST] / [NA PRÓŻNO] (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: EINGANG / OTWARCIE (tł. Ela Binswanger)
Blanka - SOLO / SOLO (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [NACHTS] / [NOCĄ] (tł. Ela Binswanger)
Jann - GLADIATOR / GLADIATOR (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: STILLE! / CISZA! (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: WEISS UND LEICHT / Białość i lekkość (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: CHANSON EINER DAME IM SCHATTEN / CHANSON O KOBIECIE W CIENIU (tł. Ela Binswanger)
Alphonse de Lamartine: LE PAPILLON / MOTYLEK (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SINK / IDŹ (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: KENNST DU DAS LAND, WO DIE KANONEN BLÜHN? / CZY ZNASZ TEN KRAJ, GDZIE KWITNĄ ARMATNIE DZIAŁA? (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DIE ANDERE MÖGLICHKEIT / INNA MOŻLIWOŚĆ (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: EIN ALTER MANN GEHT VORÜBER / STARY CZŁOWIEK PRZECHODZI MIMO (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: ANSPRACHE AN MILLIONÄRE / MOWA DO MILIONERÓW (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MENSCH IST GUT / CZŁOWIEK JEST DOBRY (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MAI / MAJ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: LAUTER / SAMI (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HINAUSGEKRÖNT / ZDEKORONOWANY (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Hüttenfenster / Okno chałupy (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: LA CONTRESCARPE / LA CONTRESCARPE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HEIMKEHR / POWRÓT DO DOMU (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HEIMKEHR / POWRÓT DO DOMU (2, tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Köln, Am Hof / Köln, Am Hof - Kolonia, ulica Am Hof (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [DAS Nichts] / [OBY nic] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: PSALM / PSALM (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Einmal / Raz (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Von Ungeträumtem / Z niewyśnionego (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ABSCHIED / POŻEGNANIE ((tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Mandorla / Mandorla (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Zähle die Mandeln / Zlicz migdały (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: RADIX, MATRIX (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SOVIEL GESTIRNE / MIRIADY GWIAZD (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Winter / Zima (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Aus Engelsmaterie / Z anielskiej materii (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE KRÜGE / KRUŻE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Ihr mit dem / Wy z tym (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Sibirisch / Syberyjsko (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Es ist alles anders / Wszystko jest inaczej (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Aschenkraut / Ziele popielne (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Solve / Coagula (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Große, glühende Wölbung / Wielkie, płonące sklepienie (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Die Sonette an Orpheus, I / (z: Sonety do Orfeusza, I, tł. Ela Binswanger)
William Blake: LONDON / LONDYN (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Halbe Nacht / W pół nocy (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE LIEBE / MIŁOŚĆ (t. Ela Binswanger)
Paul Celan: Engführung / Uściśnienie (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Oben, geräuschlos / W górze, bezszelestnie (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER AUGUST / SIERPIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Weggebeizt / Odbejcowana (tł. Ela Binswanger)
Charles Baudelaire: L’ALBATROS / Albatros (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ESPENBAUM / Osika (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: NACHT / NOC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: STEHEN / TAK JAWIĆ SIĘ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DUNKLES AUGE IM SEPTEMBER / CIEMNE OKO WE WRZEŚNIU (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: TALGLICHT / W ŚWIETLE KAGANKA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SEPTEMBERKRONE / WRZEŚNIOWA KORONA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Huhediblu / Huhediblu (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Vom großen / Paul Celan: Z tego czegoś ogromnego (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: HERBSTTAG / JESIENNY DZIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Die Welt steht auf mit euch / Świat wstaje razem z wami (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Zum ersten Mal seh ich dich aufstehn / Po raz pierwszy widzę cię, jak się stajesz (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Heil mir, dass ich Ergriffene sehe / Heil mi, bo załapałem o co chodzi (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Seit drei Tagen, was ists? / Od trzech dni, co się dzieje? (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Unser älteres Herz, ihr Freunde / Nasze dawniejsze serce, przyjaciele (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Auf, und schreckt den schrecklichen Gott! / Stawcie się i wystraszcie straszliwego boga! (tł. Ela Binswanger)
Emily Dickinson: [Success] / [Sukces] (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΙΘΑΚΗ / ITAKA (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΑ ΑΛΟΓΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ / KONIE ACHILLESA (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΌΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ / NA ILE CIĘ STAĆ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Die letzte Fahne / Ostatnia flaga (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Lichtenbergs zwölf / Lichtenberga dwanaście (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΆΡΟΥΣ / CZEKANIE NA BARBARZYŃCÓW (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER OKTOBER / PAŹDZIERNIK (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER NOVEMBER / LISTOPAD (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: «Che fece… il gran rifiuto» (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [Ein Knirschen von eisernen Schuhn] / [Zgrzyt żelaznych buciorów] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Totenhemd / Koszula trumienna (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [Ich bin allein] / [Jestem sam] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Brandung / Uderzenie fali (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: In Gestalt eines Ebers / We wcieleniu dzika (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Κεριά / Świece (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΕΙΧΗ / MURY (Ela Binswanger)
Else Lasker-Schüler: Mein blaues Klavier / Mój niebieski fortepian (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΕΝ ΤΗ ΟΔΩ / NA DRODZE (tł. Ela Binswanger)
Georg Trakl: Melancholie des Abends / Wieczorna melancholia (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΜΑΡΤΙΑΙ ΕΙΔΟΙ / IDY MARCOWE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: STILLEBEN / MARTWA NATURA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: In den Einstiegluken / W lukach inspekcyjnych (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: NÄCHTLICH GESCHÜRZT / NOCĄ STULONE (tł. Ela Binswanger)
Robert Lowell: Deutschland über Alles (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: DER SCHAUENDE / TEN, KTÓRY BACZY (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΛΌΓΟΣ ΚΑΙ ΣΙΓΝ / MOWA I MILCZENIE (tł. Ela Binswanger)
Emily Dickinson: [Tis not that Dying] / [To nie jest tak, że śmierć] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: MIT WECHSELNDEM SCHLÜSSEL / RAZ TYM, RAZ INNYM KLUCZEM (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Η ΠΟΛΙΣ / MIASTO (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [DIE KOLLIDIERENDEN] / [W KOLIZJI] (tł. Ela Binswanger)
Anny Bradstreet: WINTER / ZIMA (tl. Ela Binswanger)
Marie de France: Le Lai du Bisclavret / O Bisclavrecie pieśń (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Weil du den Notscherben fandst / Jako że znalazłeś ocalałą skorupę (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΑ BΗMATΑ / KROKI (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Unlesbarkeit / Nieodczytywalność (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Was näht / Co zszywa się (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Du liegst / Znajdujesz się (tł. Ela Binswanger)
William Butler Yeats: SAILING TO BYZANTIUM / ŻEGLUJĄC DO BIZANCJUM (tł. Ela Binswanger)
Margaret Cole: The Falling Leaves / Opadające liście (tł. Ela Binswanger)
Galatia Kazantzaki: Αμαρτωλό / Rozpustnica
Nora Gomringer: Kleine Schamszene / Mała scenka wstydu (tł. Ela Binswanger)
William Butler Yeats: When You Are Old / Kiedy raz będziesz stary
Bertolt Brecht: Und ich dachte immer / A ja zawsze myślałem
Katharine Tynan: A Lament / Lament
Paul Celan: Die längst Entdeckten / Te od dawna ujawnione (tł. Ela Binswanger)
Myrtiótissa: Voluptas / Voluptas - Rozkosz (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Denk dir / Pomyśl (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MÄRZ / MARZEC (tł. Ela Binswanger)
Heinrich Heine: [Ein Fichtenbaum steht einsam] / [Sam jeden na nagim szczycie] (tł. Ela Binswanger)
Constance Fenimore Woolson: MARCH / MARZEC (tł. Ela Binswanger)
Françoise d’Eaubonne: [C’est une urgence] / [Należy w trybie pilnym] (tł. Ela Binswanger)
Jason Derulo & Michael Bublé: SPICY MARGARITA / OSTRA MARGARITA
Paul Celan: BRANDMAL / PIĘTNO
Katharine Tynan: A Prayer (For Those Who Shall Return) / Modlitwa (za tych, którzy powrócą) (tł. Ela Binswanger)
Louise Otto-Peters: Die Klöpplerinnen / Koronczarki (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Draußen / Poza wszystkim (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Η ΨΗΦΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ / GŁOS ATENY
Nora Gomringer: Liebesnest / Miłosna rdza (tł. Ela Binswanger)
Rachel Bluwstein: Zemer Nugeh - זֶמֶר נוּגֶה / Smutna piosenka (tł. Ela Binswanger)
Constance 1°v. Pipelet (2°v. księżna von Salm-Reifferscheidt-Dyck): Epître aux femmes / List do kobiet (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Es ist nicht mehr / To już nie jest (tł. Ela Binswanger)
Robert Frost: The Road Not Taken / Droga niewybrana (tł. Ela Binswanger)
Kwiecień
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05